• The eyes of tiredness.

Good morning, resan igår hem gick otroligt smidigt och kan va rekord snabbaste turen. Inte så att jag körde olagligt, men det flöt på väldigt fint, lite trafik, bra väglag och bra musik förgyllde min resa. Jag hade strax under 6h med tankar och kom fram till följande teorier.  Det får agera dagens blogginlägg, då annars idag blir det plock i utrustning/väskor, träning och middag ikväll med päronen.

Ni får ta mina teorier med en nypa salt och en gnutta ironi. Saker jag testat mig fram på och fungerar för mig, jag gillar att tänka och det här var vad jag kom fram till under bilresan:

Trötthet:

Bilden ovan visar trötta ögon, en flaska koffeinvatten från Löfbergs och resultatet från ca 51 arbetstimmar4 dagar. Sovtimmar är beräknade ca 15h på tre nätter. Trots det hade jag inge problem att köra hem, åt ordentligt innan jag lämnade och inte en gäspning en enda gång längs resan. Jag tror på att trötthet är mycket av en känsla man själv påverkar. Väljer man att gå på den linjen om ”usch va trött jag är” eller ”oj,oj oj, jag måste sova mer” det är klart man förstärker det och bara blir mer trött. Absolut så hjälper det mig med att jag brinner för bild och film för att hålla mig pigg, men den mentala bilden måste vara den starkaste och hålla dig positiv. Jag älskar det kreativa skapandet och ständigt jaga optimalt material för slutprodukten. Jag kan inte låta tröttheten ta över. Det är inte hållbart i längden, men kortare perioder som såna här helger, är det ok. Ta te.x Sockertoppen 2018, då körde jag ca 245h15 dagar. Jag kan inte tänka på sömn, drivkraften är glädjen hos dessa sjuka barn i Diabetes och att få se dom le, täcker dom hålen med energi som blivit efter bristen på sömn.

Slutsats: Förstärk inte känslan av trötthet, jobba emot den, le mer och skapa dagen efter positiva tankar!

  • Eikesdalsvatnet 2015. Hipster-mode.

Kyla:

Resan med den här teorin, började vid 2014 vid utbildningen mot fjällguide, jag hade letat fram mina föräldrars gamla sovsäck och tänkt köra med den under säsongen. På något sätt, hade jag fått för mig att sovsäcken var extrem och grym emot kyla. Den må va tunn, men skulle hantera vintertid utan bekymmer. Ack va fel jag hade och jag frös rejält första nätterna på hösten. Jag hade en sovsäck från 80-talet, den hade en komforttemperatur på +10 grader och jag började första natten kring nollan. Vi skrattade gott åt min felaktiga tro och på något vis bubblade det upp ett vad om det hela. Om jag skulle klara hela utbildningen med den sovsäcken. Det var alltså en sovsäck tjock som en fleecefilt med skyddslakan av plast runt, fåtal centimeter tjock och ska användas på en svensk sommar egentligen.

Jag sov mig genom bl.a Grövelsjön & Kebnekaise mitt i vintern, i både hängmatta och tält, veckovis och lägsta temp som -19 grader. Visst, jag sov dåligt många nätter. När ryggraden skakar av kyla, är det inte optimalt. Låter väldigt dumt nu när jag skriver ut, men tror att det hjälpt mig härda och till idag bli en stark fördel för mig. På jobb kan jag inte arbeta i för stora kläder tex, det blir i vägen och jag måste vara smidig. Handskar kan man glömma, funktioner på kameran måste kommas åt och jag måste ha full kontroll. Mina X antal hjärnskakningar kan ha en bidragande faktor, men när jag fryser mina händer stela, gör det inte ont utan bara blir stelt. Kan bli åt det farligare hållet, så här måste jag vara observant. Mina fingrar kan vara som istappar och funktionen sjunker drastiskt, men de gör inte ont och jag kan fortsätta jobba på helt enkelt.

Slutsats: Samma sak här, jag tror man förstärker kylan med att tänka på den och bestämma sig för att man fryser. Värme kan man finna inombords, kroppen kan lära sig bränna energi och fett som bränsle för att hålla värme i ett starkare och tidigare skede. I träning gör man pass för att lära kroppen bränna fett, det tror jag även att man kan göra med kyla. Man måste bara härda ut första gångerna.

  • Roadtrip 2014 med Ossy.

Musik:

Skapa minnen, förgyll reser och spara ner mentala bilder med hjälp av musik. 90% av min biltur igår, gjordes med musik i högtalarna eller lurarna. Jag har otroligt mycket fina minnen jag associerat med vissa låtar. Bilden kommer från när jag & Ossy väntade på en färja i Norge. Från hela resan gjorde jag en timmes lång film och med hjälp av musiken idag, minns jag tillbaka till dess härliga stunder. Stora stunder i mitt liv, roliga händelser eller starka minnen försöker jag alltid förstärka med en låt. Lyssnar jag sen på den låten, blir jag glad, pigg och sitter med ett leende genom de mörka skogarna i Dalarna. Jag har lyssnat på jojk te.x, i över 4 år har jag svarvat runt på samma låtar, jag sjunger med och drömmer mig bort till alla minnen jag har i bagaget. Jag har inte tråkigt en enda sekund med andra ord!

Även i filmväg, låten som användes för att presentera de svenska åkarna i helgen, har jag lyssnat på repeat på vägen upp, under hela helgen och därefter skapat material för den. Jag såg målbilden och resultatet innan jag ens börjat filma. Jag har fler såna låtar som bara ligger och väntar på rätt film. Jag har låtar jag använder för min målbild inom företaget. Jag har låtar jag använder som motivation i träning. Man uppdaterar listan konstant, men vissa låtar består och det är de som ger energi.

Till Bob Impola sa jag skulle finna en låt som gjorde han glad och lyssna på den inför tävlingar. Jag förstärkte målbilden med att göra filmer med just den låten, spelade den när vi sågs och jobbade mycket med det mentala. Bob blev sedan 2:a i Vasaloppet 2018 och efter målgång ringde han med orden ”Tack”.

Slutsats: Musik förgyller, förstärker och ger dig energi från forna/kommande minnen. Finn dina favoriter, lyssna på de som gör dig glad & starkare. Se målbilden och sikta mot den, tveka aldrig.

 

Nu är klockan närmare 12:00, dags att packa upp alla väskor, käka frukost/lunch och ta tag i dagen! Spännande telefonmöte nyss också avslutat, kan bli bra, riktigt bra!

Stay tuned!

T-W