meddelad i Stockholm
582 35 Linköping
104 20 Stockholm
Vid lunch hos en kund slår nyheten ner som en bomb, beslut är taget. Jag har hållit koll på förloppet men var ändå inte beredd att de skulle slå ner NU och så HÅRT. All drönarflygning som inte infaller under att hjälpa till under olycka,brott eller liknade situation blir rankad som kameraövervakning.
Ahmen du måste skämta med mig tänkte jag!?
Så de påstår att det strider emot kameraöverakningslagen även om det inte är syftet med fotograferingen. Även om kamera övervakning definieras som en permanent monterad kamera på te.x en vägg eller stolpe, motiverar de såhär:
På begäran av kund gör jag den här flygningen, i ca 1,5år har jag kört drönare och 95% av fallen har just drönaren varit den mest hypade tekniken jag har med. Slowmotion kan alla göra, redigerings-VM på datorn fattar inte många och det funkar inte bara ha 1 kamera om du vill få till något unikt.
Som tidigare nämnt, se åldern på de som sitter i domstolen och drar i alla trådar. 59,8 år är deras genomsnittsålder och de är inte många år kvar till pension. En utveckling från drönarexplosionen tidigt 2015 har växt något otroligt, de uppskattar 100 000 stycken drönare är ute och flyger styrda av privatpersoner och företag. De drar beslut över ny teknologi och innovation, som backas upp med lagar och regler som skapades när de var svart vit TV. Det är absolut inget fel på regeln över kameraövervakning, den gör precis det den är till för och bestämd över. Men just riktlinjen kring den här tolkningen är fel! JA(!) det här förbjudet är alltså en tolkning mot lagen och på deras personliga åsikter/vetskap bestämd att förbjuda drönare.
Svårt att säga hur många arbeten jag haft senaste 1,5åren, men kan ärligt och rakryggad påstå att inte en enda gång har inte drönaren uppskattats. Och inte en enda gång har jag valt att lämna drönaren hemma för ett arbete. Till och med när jag ringer o frågar om jag får köra i en flygzon, samtal till Torsby flygplats flygtorn och frågar om tillåtelse samt tider. Klart, inga problem och så visade det sig han var intresserad av drönare själv. Lite shit shat och alla var glada efter min kameraövervakning när jag dokumenterade Valberget. För en historisk synpunkt. För att bringa vetskap. 5 minuter flygning. För en bok.. .
Det är hos UAS SWEDEN jag har min tillåtelse att flyga, jag har på papper att jag är pilot och en avgift jag betalar varje år. UAS SWEDEN startades ( på begäran av transportstyrelsen troligen ) Februari 2015. Då hade de det första mötet 2015. i Februari. Den höll ju länge med deras regler och tillstånd. Hur blir det med avgiften och min tillåtelse jag betalade i Juni!?

Här är jag i fart och skickar iväg drönaren för kameraövervakning i Grövelsjön.
Några av mina favoriter på FB:
Tommy Nilsson:
Äger en. Flyger mycket försiktigt och tar inga risker, som andra dårar jag sett! Tänker inte sluta. Får jag böter, så får jag. Men det är okey om jag hyr en skylift och åker upp och fotar och filmar?
Idioti. Vi borde samlas med våra drönare på ett fält och ha en drönarfest-manifestation.
Bullshit, kommer inte sluta flyga för det, ska polisen ut o jaga 100000 drönare nu eller?
Jäkla trams. Ska de förbjuda smartphones med kamera också då eller ? Vad är det som är så farligt med drönare? Snacka om att lägga tid på onödiga lagar o regler när det finns så mycket viktigare lagar som behöver ses över!
Så vad sker nu?
Får jag ställa in jobb där endast drönare var kundens begäran?
Hur blir det med mitt tillstånd och ev återbetalning?!
Är det någon maxhöjd som gäller? Trädtopparna!?
Kommer polisen jaga mig eller skjuta ner dom? 🙂
Vad sker om jag använder material från drönare men inte jag som kör? En annan pilot!?
Kommer jag sluta flyga, kanske!?
Norskarna andas ventoline & drar läppkräm
FIS kapar stavarna
Sverige förbjuder drönare
De händer grejer i världen!
T-W checkar ut
T-W