_20170124_133257

• Den vackra sidan av livet

Kl 9:00 hade vi bestämt att åka upp till starten av Marcialonga och åka hem. Vi hade uppskattad det till ca 2h och majoritet svagt utförs. Gänget var taggat och humöret på topp.  Men när vi kom fram, var det ca 40 minuter i skuggan och riktigt bitande -12 ute. Det är väl något speciellt med luften som gör det och det var något extremt va de bet i fingrarna. Fingrarna frös fast fint runt staven och fötterna blev till block. Tur man inte har något problem med kyla. Så för mig var det lugnt, men resterande hade stora problem.. Men det var vackert 🙂

_20170124_133416

• Dalgången hem

Eftersom vi åkte hyfsat tempo hem, blev det sällan att jag stannade och tog kort. Men det var stundtals som att åka igenom en dröm och miljön var magisk. Spåren var stenhårda och fint glid. Kroppen kändes 10ggr bättre idag och man kunde trycka på, härligt 🙂

_20170124_133455

• Vi fick gå igenom Moena.

Eftersom tävlingsspåret går igenom byarna och bl.a Moena, så har dom inte lagt ut hela tävlingsbanan ännu. Så kanske 10 ggr fick vi knäppa av oss skidorna och gå en bit. Ganska drygt stundtals när det var långt, men var vackert och skidåkningen va så magisk, att de egentligen kvitta. 2,37h stannade klockan på och jag var nöjd. Åkte med Blom hem och vi snackade en hel del, kul att han verkar va på uppstuds och god form. Spännande inför Marcialonga 😀

Efter en fin lunch, var det dax för äventyr 😀

• Bob & Kardin

Jäklar vilka bergsgetter, jag fick slita för att hänka på och seg uppförs ca 1h. Men målet var klart, jag visste exakt vad värt målet var..

1,1

• Passet vi klättra upp för!

Så småningom blev det riktigt brant, en vajer gick längs stigen och blev mer liknande klättring. Otroligt mäktigt pass vi gick upp för, högtalaren med fin musik gjorde inte bort sig i ryggsäcken för Bob och man började få den där spännande kittlande känslan i kroppen. Leva livet känslan 😀

DCIM100GOPRO

• Mäktig passage genom/under/över en sten.

Här var det lite smalt, men riktigt spännande uppför och som en liten grotta. Där kunde man vila någon sekund innan man var tvungen runt utanför stenen och fortsätta uppåt. Vajern gick runt och så gick även grabbarna. Det är ju så jäkla spännande sånt här 😀

• Kort paus

Åt vänster så är det dyngbrant och åt höger är det dyngbrant. Vi hade nått högsta punkt i passet, nu var vi tvungen ut på ”klippan” där målet fanns. Jag tog en liten andningspaus, vår guide Kardin valde att stanna och Bob struntade i paus. Han klättrade på, efter ha hämtat andan så var det på’t igen!

• Nästan vertikalt

Bob‘s status rapport var ” De e lugnt Tom, häng på nu ” så klättrade ikapp Bob och upp för den trixigaste partiet. Nästan vertikalt upp här, men ganska bra fäste för fötterna och vajern var till fin hjälp. Sista 10meter och vi var uppe. Fasan va mäktigt, så grymt att äntligen se kanten man ska över.

DCIM100GOPROGOPR1768.What a veiw

10,1

• Behövs det förklaras?

Efter ha tagit ca 500-600m och 1,5h klättrande, var vi äntligen uppe och utsikten var magisk. Solens läge var precis perfekt och man fick en otrolig kick i livet. Det är ju det här jag lever för egentligen 😀 Vilken kick, vilken känsla och vad livet lekte. Vi stannade på toppen i kanske 15 minuter och bara drog in känslan. Drönaren krånglade lite men kunde lyfta ett tag och få perspektivet.

16295344_10154956689957272_1841442179_n

• Utsikten på nervägen i passet vi gick igenom.

• Klippan vi var upp på, mäktigt.

Vi kände som att yes, 3-0 till oss på den klippan. Kardin vår guide hade varit uppe tidigare och nu hade alla varit uppe fast på olika tillfällen. Det finns ett kors längre bort och högre upp, vänta bara, vi kommer till dig tids nog. Korsen i Val di Fiemme dalen måste övervinnas.

Sorry morsan, men det var spännande och kul! Riktigt trött, käk lär bli nu. Film kommer imorgon 😉